Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Okręg Toruński AF 2

E-mail Print PDF
There are no translations available.

Galeria ZPAP Nurt

Mateusz Bautembach Nadwrażliwość wideo marzec 2017 r

Działająca w przestronnej piwnicy w siedzibie Okręgu Toruńskiego ZPZP Galeria ZPAP Nurt od swego powstania w maju 2016 roku zaprezentowała siedemnaście pokazów indywidualnych i zbiorowych. Nazwa jest bezpośrednim odniesieniem do nurtu rzeki Wisły, z uwagi na fakt jej bardzo bliskiej lokalizacji. Działalność galerii skupia się na prezentacji zjawisk zauważonych w obszarze twórczości wizualnej oraz przepływu idei i dopełniania się rozmaitych postaw w sztuce aktualnej. Mam tu na myśli osoby wywodzące się z różnych pokoleń i z różnych miejsc z Polski i z zagranicy, ze szczególnym nastawieniem na promocję młodych twórców, w tym również studentów z toruńskiego Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz innych ośrodków akademickich. Ważne, aby w tym miejscu dochodziło nie tylko do wymiany doświadczeń i relacyjnych zderzeń świadczących o tym, iż inspirująca dla młodych osób może być wymiana poglądów we własnym pokoleniu, ale także pokazy dojrzałych twórców.

Takim pokazem była pokazana w czerwcu 2017 roku realizacja pt. Duch w kostkę złożony Wiesława Wachowskiego, malarza, rysownika i performera. Artysta zaprezentował instalację wewnątrz galerii oraz charyzmatyczny performance na ulicy Ducha Świętego, przed siedzibą Okręgu Toruńskiego ZPAP. Postawa Wiesława Wachowskiego jest dla mnie świadectwem poszukiwań w obszarze sztuki, bliskiej duchowości Kandinskiego, która może być wyznacznikiem dla wszystkich, dla których istotne są poszukiwania nowych rozwiązań i niepoddawanie się stagnacji. Z wyraźnym podkreśleniem, iż ważny jest także refleksyjny przekaz – aby w Galerii Nurt dochodziło do wymiany poglądów pomiędzy twórcą a odbiorcą.

Kolejną z wystaw świadczących o tej wymianie, a także o korespondencji pokoleniowej, była realizacja autorstwa Mateusza Bautembacha, studenta piątego roku na specjalności Intermedia i Multimedia UMK. Intermedialny projekt Bautembacha pt. Nadwrażliwość z marca 2017 roku i nieco późniejszy Wiesława Wachowskiego stały się dla mnie potwierdzeniem poszukiwania własnej prawdy w życiu i w sztuce przez twórców w różnych okresach swojej aktywności. Mateusz Bautembach w tekście towarzyszącym wystawie napisał m.in. tak: „Wrażliwość jest nieodłączną cechą osób, które są kreatywne i podlegają procesom twórczym. Można śmiało rzec, że artyści (i nie tylko) wręcz dążą do tego, by przeżywać i doświadczać coraz bardziej intensywnie. Ale co jeśli takie postępowanie jest zgubne?”.Dalej autor wystawy podzielił się swoim spostrzeżeniem, że jemu jako mężczyźnie wstyd być nadwrażliwcem, że mężczyzna nie może płakać, a powinien być twardy, pewny siebie i męski. Swoją Nadwrażliwość skomponował z kilku elementów. Jednym z nich była forma swoistego rodzaju konfesjonału, przy którym można było usiąść i wysłuchać szeptanych wynurzeń autora – grzechów związanych z czynnościami, które wiązały się z marzeniami, fantazjowaniem, odczuwaniem, tworzeniem, rozmyślaniem, bujaniem w obłokach. Autor potraktował swoje wyznania jako ciążący na nim wyrzut, noszący w sobie balast oraz cechę niekoniecznie chcianą i akceptowaną. Była to ciekawa forma wyrzucenia z siebie tego, co chowane było na co dzień za zasłoną nadwrażliwego mężczyzny.

Jedną z ważniejszych wystaw w Galerii Nurt była Toksemia autorstwa artystycznego duetu Iwona Demko & Bartek Jarmoiliński, zaprezentowana w grudniu 2016 roku. Mottem wystawy stał się cytat Kinder, Küche, Kirche wklejony w wielkoformatową fotografię z wizerunkiem obojga artystów. Było to przedstawienie zaczerpnięte z bardzo typowego kulturowo i religijnie motywu Piety. U Demko i Jarmolińskiego mogliśmy zaobserwować skrajne zlaicyzowanie tak znanego pod względem ikonograficznym wizerunku – artystka o smukłej sylwetce trzymała na kolanach umęczoną, masywną postać swojego artystycznego partnera. Dzięki tak spektakularnemu zaanektowaniu motywu Piety, uświadomić sobie można, iż otoczenie opieki przez kobietę nad mężczyzną nie jest kulturowo zjawiskiem nowym. Pierwsze przedstawienia odnoszące się do Piety pojawiły się już około połowy XV wieku. Współcześnie staramy się jako społeczeństwo zacierać tego rodzaju postawy i nader często wmawiamy sobie, że mężczyzna musi być bezwzględnie silny, a kobieta poddana i służebna wobec niego. W tym miejscu chcę odnieść się ponownie do pokazu Mateusza Bautembacha, bowiem w kontekście do omawianej wystawy dostrzegam duże podobieństwo jego plastycznej ekspresji z tym, co w swojej twórczości rozpatruje Bartek Jarmoliński. Artysta o jedno pokolenie starszy nie tylko szuka pocieszenia w objęciach kobiety, ale także w jednym z ważniejszych swoich projektów pt. Antyatlas, także zaprezentowanym na wystawie Toksemia, zajął się kwestią roli mężczyzny i schematami myślowymi wokół tego problemu funkcjonującymi. W cyklu fotografii pokazał siebie jako faceta zalęknionego i wtłoczonego w ramy zbyt małych kartonowych opakowań. Jarmoliński podał w wątpliwość kwestię, że każdy mężczyzna musi zawsze eksponować swoją siłę i witalność, by być bezwzględnym oparciem dla płci przeciwnej.

Ostatnia z wystaw, jakie dotąd zaprezentowano w Galerii Nurt, to pokaz obrazów i obiektów pt. Prawda w oczy kole autorstwa Pawła Łyjaka. Dokonania tego artysty są dla mnie zjawiskiem wyjątkowym. Jego pokaz stał się interesującym rozwinięciem poszukiwań zawartych w jego wcześniejszym Ojcu marnotrawnych oraz w innych jego projektach poruszających wątki osobiste. Prace składające się na toruńską ekspozycję miały w sobie nie tylko tego typu pierwiastki, ale również wartości uniwersalne. Widz niekoniecznie musiał podążać za autobiograficznymi skojarzeniami, bowiem warsztat formalny Pawła Łyjaka jest zajmujący i inspirujący do wielopoziomowych rozważań. Poszczególne obiekty przesiąknięte są nie tylko materią malarską, ale również elementami z archiwum artysty – najczęściej fotografiami. Autor z zamiłowaniem wykorzystuje także rzeczy zdegradowane, które znajduje na wysypiskach. Jednak nie tworzy z nich klasycznych asamblażowych kompozycji. Konstruując swoje dzieła, zabiega o to, aby śmietnikowe pierwiastki były minimalistycznymi wtrętami, co sprawia, że możemy oglądać dzieła wyrafinowane. Zarówno pod względem kolorystyki, jak i wszystkich wartości dodanych. Dzięki temu w wysublimowany sposób mówią wiele o kruchości ludzkiej kondycji. Także o tym, jak trudno odnaleźć akceptację samego siebie i najbliższego otoczenia, w którym kształtujemy swoją osobowość.

W Galerii Nurt zainicjowano dwie stałe imprezy studenckie z udziałem młodych twórców z uczelni polskich i z zagranicy. Pierwsza to Interdyscyplinarne Spotkania Studentów pn. GiARTino – Ogród Sztuki z prezentacją prac studentów z Wydziału Sztuk Pięknych UMK i innych uczelni w Polsce, a także – jak dotąd - z Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki i Akademii Sztuk Pięknych w Bańskiej Bystrzycy. Druga to Relacje – cykl, który ma służyć przede wszystkim promocji wyróżniających się studentów, którzy prezentują swoje prace razem ze swoimi pedagogami. Relacje są zderzeniem ze sobą artystycznych poszukiwań młodych twórców i pedagogów w jednym, pozauczelnianym miejscu. Sądzę, że tak pojęte relacje są dla obu stron wyzwaniem, ale również dla odbiorców sztuki ciekawym pretekstem do porównań i analiz. Wykładowcy, jako kreatorzy sztuki współczesnej, zarazem odpowiedzialni za artystyczne kształtowanie młodych ludzi, mają do spełnienia ważne role. Na każdym szczeblu edukacji nawiązują się wzajemne relacje – od konstruktywnych negacji do zachwytu nad pracami i ich autorami. Założenia cyklu Relacje, jak i również innych inicjatyw wystawienniczych podejmowanych w Galerii ZPAP Nurt mają służyć wymianie poglądów na temat sztuki i otaczającej nas rzeczywistości. Kurator tego miejsca zaprasza do współpracy wszystkich twórców, którzy chcą dzielić się swoimi dziełami, by podejmować wielopłaszczyznowe dyskusje, zmierzające do refleksji na temat kondycji aktywności twórczej oraz otaczającej rzeczywistości.

Marian Stępak

kurator galerii

 

Copyright Law Agency

Calendar

February 2023
S M T W T F S
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Stats

OS : Linux d
PHP : 5.4.45
MySQL : 5.5.5-10.3.38-MariaDB-log
Time : 04:03
Caching : Disabled
GZIP : Disabled
Members : 7
Content : 1509
Web Links : 75
Content View Hits : 18219215

Bądź na bieżąco!